Toepassingen - Onderwijs
Naast het inzetten van simulaties in trainingstrajecten, worden onze simulaties ook veelvuldig ingezet in het hoger onderwijs. De simulatie biedt voor vele docenten de mogelijkheid om de stof in een toegepaste vorm te behandelen of het reeds geleerde samen in de praktijk te laten brengen. Daarnaast is een managementsimulatie een ideale basis voor competentiegericht onderwijs.
De simulatie wordt in een standaard aangeboden, maar dat wil niet zeggen dat deze ‘standaard’ moet worden uitgevoerd. De ervaring leert dat veel docenten het programma rondom de simulatie aanpassen aan hun eigen curriculum. Denk hierbij aan specifieke opdrachten die in de context van de simulatie passen maar ook aan bijvoorbeeld desk research of rollenspellen.
Eén ding is zeker, vele docenten hebben al vastgesteld dat de betrokkenheid bij de stof door de praktijkervaring door het spelen van een simulatie sterk wordt vergroot. Men wil zich door die betrokkenheid ten volle voor het project inzetten. Of zoals één van de begeleidende docenten opmerkte: “De inzet van de simulatie leidde onder studenten tot nog nooit vertoonde overuren.”
Inzet van een simulatie in het reguliere hoger onderwijs vindt plaats op licentiebasis. Dit houdt in dat een onderwijsinstelling het speelrecht van een simulatie verwerft voor een af te spreken contractperiode en deze zelfstandig uitvoert zonder directe betrokkenheid van MCC. Hierdoor kan een licentie tegen een voor de school aantrekkelijk tarief worden aangeboden. Voor meer informatie over tarieven kunt u mailen naar info@mcc.nl.
Daarnaast biedt MCC de hoofdverantwoordelijke docent(en) een zogenaamde ‘train de trainer’ sessie aan. Dit betekent dat men leert de simulatie te bedienen en te verklaren. Voor verdere ondersteuning ontvangt de onderwijsinstelling een begeleiderinstructie. Uiteraard staat de docent ook de helpdesk van MCC tot de beschikking. |