Over MCC - MCC in het nieuws
Marijke van Hamersveld: "Deze simulatie is de perfecte kennismaking met general management"
Oktober 2005
Hoe brengen grote ondernemingen als Rijkswaterstaat, Atos Origin en KPN hun opleidingsbehoeften in kaart en - belangrijker - hoe vullen ze die in? Ontwikkelingen gaan snel, herstructureringen zijn aan de orde van dag en de enorme diversiteit aan opleidingvragen betekent dat het ondoenlijk is om zelf alle opleidingen te selecteren en in te kopen. Fources biedt uitkomst. Het bedrijf inventariseert behoeften en brengt vraag en aanbod met elkaar in balans. Hoe? Marijke van Hamersveld, consultant binnen Fources praat ons bij over het stroomlijnen van opleidingenbehoeften én de geheimzinnige Eerbeeksessies.
Duizenden trainingen
'Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is een enorme uitdaging, vertelt Marijke, 'maar juist dat maakt het werken in deze markt zo leuk.' Als voormalig trainer is zij goed thuis binnen de branche, 'maar het is natuurlijk onmogelijk om alle opleidingen inhoudelijk te kennen. Fources onderhoudt een opleidingscatalogus van letterlijk duizenden trainingen. Als je een bedrijf hebt van 80 man, heb je daar niet veel aan. Daarom werken wij vooral voor grote organisaties. We inventariseren opleidingsbehoeften, kopen opleidingen in, implementeren e-learning en verzorgen zelfs aanvragen voor ESF-subsidies. Zo vervullen we de opleidingsfunctie binnen een onderneming als KPN.'
De Eerbeeksessies
KPN was ook opdrachtgever van de samen met MCC georganiseerde Eerbeeksessies. Dat klinkt geheimzinnig, maar is het niet. Of toch? 'Eigenlijk is het geheim, maar we begonnen de sessies met een moorddiner, zodat de deelnemers elkaar op een leuke manier konden leren kennen.' De rest van de week was leerzaam, maar zeker niet minder spannend. Marijke: 'De bedoeling van de Eerbeeksessies was om aankomende managers goed voor te bereiden op de weerbarstige praktijk. Wat houdt general management nu eigenlijk in? Hoe ga je om met uitdagingen en problemen? Hoewel mensen natuurlijk niet direct heel KPN onder zich krijgen, is het voor young executives enorm belangrijk om bedrijfsmatige processen in een breder kader te kunnen zien.'
Rode draad
Tijdens de simulatie, die de hele week de rode draad vormde, werden bedrijfsspecifieke onderwerpen aan algemeen management gekoppeld. Marijke: 'In de ochtenden belichtten sprekers, onder wie alleen mensen van buiten de eigen organisatie, steeds een ander onderwerp, zoals in- en outsourcing, HRM en de noodzaak tot inkrimpen. 's Middags speelden de deelnemers in teams van vier of vijf mensen, de eigenlijke managementgame. We staken dus in op verschillende niveaus, want voor general management geldt: hoe breder, hoe beter.'
Bewondering voor de aanpak van MCC
De verschillende elementen kwamen tijdens de simulatie op verrassende manieren samen. 'Wat ik zo knap vind van MCC,' zegt Marijke, 'is dat zij steeds op basis van een besproken situatie de simulatie aan wisten te passen. Heeft een spreker het over inkrimpen gehad? Dan kwam tijdens de simulatie prompt een memo boven tafel, waaruit bleek dat er sprake was van grote financiële problemen. De deelnemers werden dus direct uitgedaagd om de nieuwe kennis en inzichten te gebruiken. Daarnaast maakte MCC gebruik van een acteur, die de rol op zich nam van iemand die ontslagen moet worden. Intermenselijke aspecten werden op die manier dus uitgebreid geoefend. Omdat de simulatie vijf dagen duurde en iedere dag voor een of twee jaar stond, kwamen alle onderdelen van general management goed uit de verf. Van omgaan met groei tot vraagstukken op het gebied van afslanken.'
Enthousiaste presentaties
'We hadden de sprekers bewust in de ochtenden gepland, want zodra de simulatie eenmaal begon, zaten de deelnemers er gelijk helemaal in. Dan was er geen stoppen meer aan. Iedereen was zo enthousiast bezig! En ieder team wilde winnen. Zelf vond ik het geweldig om te zien hoe de teams hun vorderingen aan de Raad van Commissarissen presenteerden. De trots spatte er vanaf, toen ze mochten vertellen hoe goed hun fictieve bedrijf het wel niet gedaan had.'
Hoge waardering
Dat de deelnemers inderdaad erg enthousiast waren, bleek ook uit de evaluatie. 'Die leverde een 8.7 gemiddeld op! Dat is een on-Nederlands cijfer. Mensen vinden het dus echt geweldig,' zegt Marijke. 'Ik heb later nog enkele deelnemers gesproken en die bleken er stuk voor stuk veel van te hebben opgestoken. Zo was er iemand die, mede op aanraden van de trainer van MCC, gekozen had voor een rol die hij doorgaans niet innam. Hij was van nature nogal sterk gericht op details, maar had er tijdens de simulatie voor gekozen om juist de grote lijnen in de gaten te houden. Hij had het als een openbaring ervaren dat hij ook die rol kon vervullen. Die ervaring neemt hij dus mee in zijn verdere carrière. Al met al bleek de simulatie dus de perfecte kennismaking met general management te zijn.'
« terug |