Over MCC - MCC in het nieuws
Simulaties in licentie
Juni 2005
In onze nieuwsbrieven hebben we vaker inzicht gegeven in de inzet van simulaties in trainingstrajecten voor bedrijven. De simulaties worden echter ook veelvuldig ingezet in het Hoger Onderwijs. Voor vele docenten biedt de simulatie de mogelijkheid om de stof in een toegepaste vorm te behandelen of het reeds geleerde samen in de praktijk te laten brengen. Ook binnen het competentie- en projectgericht onderwijs vinden de simulaties door de werkvorm makkelijk een plaats.
Inzet van een simulatie in het reguliere hoger onderwijs vindt (bijna) altijd plaats op licentiebasis. Dit houdt in dat een onderwijsinstelling het speelrecht van een simulatie verwerft voor een af te spreken contractperiode en deze zelfstandig uitvoert zonder directe betrokkenheid van MCC. Hierdoor kan een licentie tegen een voor de school aantrekkelijk tarief worden aangeboden. Binnen de contractperiode mag een docent vrij gebruik maken van de simulatie. Hiertoe biedt MCC de hoofdverantwoordelijke docent(en) een zogenaamde 'train de trainer' sessie aan. Dit houdt in dat men leert de simulatie te bedienen en te verklaren. Het is tenslotte van belang dat de docent tijdens de uitvoeringen de deelnemers kan ondersteunen in hun beslissingsproces en de meest voorkomende vragen kan beantwoorden. Voor verdere ondersteuning ontvangt de onderwijsinstelling - naast de software - ook een begeleiderinstructie. Indien een docent er even niet uitkomt, kan hij uiteraard altijd contact opnemen met MCC.
De simulatie wordt standaard uitgeleverd, maar dat wil niet zeggen dat deze 'standaard' wordt uitgevoerd. De ervaring leert dat vele docenten het programma rondom de simulatie aanpassen aan het curriculum. Denk hierbij aan specifieke opdrachten die in de context van de simulatie passen maar ook aan bijvoorbeeld desk research of rollenspellen. Wat is er logischer dan het business plan dat studenten hebben opgesteld voor te leggen aan een echte bank? Aansluitend gaan de jonge ondernemers in pak naar de bank toe om de plannen toe te lichten én te verdedigen. Hoe beter het plan, hoe hoger het toegestane startkapitaal.
Eén ding is zeker, vele docenten hebben vastgesteld dat de betrokkenheid bij de stof door de praktijkervaring door het spelen van een simulatie sterk wordt vergroot. Men wil door die betrokkenheid zich ten volle voor het project inzetten. Of zoals één van de begeleidende docenten opmerkte: "De inzet van de simulatie leidde onder studenten tot nog nooit vertoonde overuren."
« terug |